måndag 29 september 2008

Stjärnspår

Var ute och fotade med Cristian ikväll. Hade egentligen ingen bild-idé och trodde ett tag att avtryckaren inte skulle tryckas ner en enda gång. Så sprack himlen upp och antalet stjärnor ökade snabbt. Provade då att ta en bild med längre slutartid än jag tidigare provat i syfte att fånga stjärnspåren. Nu gick jag inte på några extremt långa slutartider men fick ändå några små spår. Passade även på att köra lite lightpainting i ett vindskydd på samma bild.

_DSC4310

7 kommentarer:

Peter Bengtsson sa...

Sjukt fint =).

Mikael sa...

Tack Peter!!

Jospos sa...

Ja jag instämmer, verkligen fint blev det. Vet inte vilken slutartid du hade men det blev ju långa spår ändå.

Att du lade till ljusklicken i skjulet gjorde bilden helt klart mycket mer intressant för fler ögon.
/Josefine

Mikael sa...

Tack Josefine! Slutartiden landande i närheten av 12 minuter.

Jospos sa...

Ja jag kunde tänka mig att det var något sådant för det är väl max upp till 2min som man kan ha utan att det bli några streck alls men det är nästa det för länge. 1,5 är kanske max. 12 minuter alltså...då fick CE stå väldigt stilla....länge eller?

Jospos sa...

nej men nu ser jag hur du kan ha gjort....han är ju faktiskt inte helt fulltecknad...hum..intressant för en som inte är så kunnig.
/Josefine

Mikael sa...

Det blir faktiskt streck redan på en minut, men de är betydligt kortare. När det gäller Cristian i vindskyddet så är det faktiskt ett självporträtt, dvs - det är jag som står där. Och jag stod bara där så länge det tog att avfyra tre blixtar. Eftersom jag döljer blixten med kroppen så skapas siluetten.