torsdag 4 september 2008

Uppgradering

Att ta kort, trycka på avtryckaren, är bara en liten del i skapandet av fotografier. När bilden väl är t_DSC3407agen är det dags att organisera bilderna, granska vilka som ska slängas och vilka som ska behållas. Därefter kvarstår bildbehandlingen, redigeringen, då utvalda bilder ska färdigställas för tryck eller webb.

Den höga upplösningen på bilderna som kommer från kameran ställer höga krav på dator och programvara. Efter att ha suttit länge vid en dator som inte riktigt uppfyller mina krav för att bildredigeringen ska flyta på någorlunda bra tyckte jag att det var dags för en uppgradering. Så i förrgår kom jag till skott och gick och köpte de uppgraderingar jag behövde:




Inte Core 2 Quad Q9450
En ny processor var ett måste, jag valde att satsa på en snabb processor med fyra kärnor. Efter att ha irrat runt i djungeln av recensioner och tester föll valet på just denna propp.

Gigabyte GA-EP35-DS4 Den nya processorn krävde nytt moderkort.

Corsair 2x2GB DDR2 800MHz Bildbehandling kräver i regel mycket RAM-minne. Gick på 4GB då operativsystemet inte hanterar mer (hanterar 3,5GB)

Samsung SpinPoint 500GB Passade på att skaffa ny hårddisk också, så får jag plats med bilderna.

Tänker inte skriva någon recension på detta, men jag är i alla fall nöjd så här långt. Har förresten inte riktigt förstått hur så många kan skriva recensioner utan att ha testat grejerna ordentligt först. Inte helt ovanligt att det dyker upp recensioner där prylarna knappt ens lämnat förpackningen.

2 kommentarer:

PA sa...

Kör du Vista eller XP på detta?

Mikael sa...

Jag kör xp