torsdag 28 augusti 2008

Inte bara tur med vädret

DSC_0147 III

Det är inte ofta jag litat, eller knappt ens tittat, på väderprognoser. Känns som de sällan stämmer - och egentligen, måste jag verkligen veta vädret i förväg?

Men allt eftersom fotointresset tagit fart har jag insett hur avgörande vädret kan vara för den perfekta bilden. Bilden med stort "B" kan plötsligt finnas där, och två minuter senare är den borta - just på grund av vädret.

För några dagar sedan fick jag upp ögonen för den norska siten yr.no som jag fått höra ska vara mycket träffsäker när det gäller väderprognoser. Efter att ha kollat prognoserna över Östersund några dagar så må jag säga att den verkar kunna ge väldigt exakta prognoser.

Även om det är en norsk sida så kan man söka på över sju miljoner orter över hela världen. Det är inga problem att hitta orter som Östersund, Frösön, Lit och Krokom och få dess väderprognoser.

Jag tänkte att jag skulle dra sökningen till sitt yttersta - söka efter den minsta ort jag överhuvudtaget kan komma på - en by där man kan räkna fasta boenden på en hand. Jag knappade in Örnäsudden, en ort som stavningskontrollen inte kan ge något stavningsförslag på. Byn ligger utanför Sorsele i Västerbotten efter något som kan upplevas som en enkelriktad grusväg.
Resultat? Jodå, jag fick min väderprognos för Örnäsudden också!

Yr.no kommer vara ett användbart verktyg i sökandet efter den perfekta bilden!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset! Jag ska genast lägga till yr.no som en favorit. SMHI kan slänga sig i väggen. Jag tycker dock att tv4vadret.se är rätt ok. Men jag ska ge den här norska vädersajten en ärlig chans.

Lisa Ä sa...

Har också övergett SMHI. Heja Norge! :)