onsdag 13 augusti 2008

Förberedelser

Hur förbereder man sig för att fota ett bröllop? På lördag är det dags igen och jag tänkte berätta hur jag förbereder mig som bröllopsfotograf inför sådant uppdrag.

Rek
Till att börja med vill jag, om möjligt, gärna besöka platsen/platserna för porträttfotograferingen i förväg. Antingen den plats brudparet redan bestämt eller en plats som vi tillsammans bestämmer. Det jag kollar efter då är olika miljöer för att få en bra variation i bilderna samt hur ljuset kan tänkas falla den aktuella tidpunkten vid direkt solsken. Jag fotar helst utomhus men det är förstås bra att ha någon plats under tak i reserv ifall vädret skulle bli dåligt. Dåligt väder behöver inte nödvändigtvis vara dåligt fotoväder. När jag fotade Samuel och Rebecca var det i princip snöstorm.
_DSC7014
Vid några tillfällen har jag tagit lite testbilder tillsammans med paret vid aktuell plats. Det har varit perfekt för att dela tankar och idéer gällande fotograferingen med varandra inför den stora dagen.

Medhjälpare
För att porträttfotograferingen ska flyta på så smidigt som möjligt brukar jag försöka få hjälp att bära kamerautrustning mellan fotoplatserna eller hålla i blixt och reflexskärm (så kallat "röststyrt stativ"). Oftast har brudparet med sig någon chaufför, allt i allo eller dylikt som kan hjälpa mig. Något jag givetvis kollar upp i förväg.

_DSC5727Vigseln
De sista minuterna innan vigseln kollar jag över inställningarna på kameran och tar en del testbilder. Dessa testbilder har jag fått höra kan vara roligt för brudparet att se sedan, för de har ju ingen aning om vad som händer i kyrksalen innan de själva kommer in.
Jag läser sedan igenom programmet för att planera in när det kan vara lämpligt att förflytta mig under ceremonin.

Socker
Socker är viktigt. Att fotografera intensivt i några timmar på bröllop tar mycket energi och det vore mindre bra om blodsockret sjönk mitt under fotograferingen. Därför ser jag alltid till att ha med mig en del gosaker. Lite godis, yoghurt och någon dryck brukar funka.

Utrustning
Senast dagen innan ser jag till att gå igenom kamerautrustningen. Rengör kamera och objektiv, laddar batterierna, ser till att minneskorten är tömda och plockar fram allt som ska med (stativ, blixtar, reflexskärm mm.)

Brudparet då?
Ja, det är bra om brudparet också förbereder sig. Titta på bröllopsbilder är jättebra för att få idéer. Träna sedan på poser och på det naturliga leendet!

Inspiration
Jag lägger en hel del tid själv på att titta på andra fotografers bröllopsbilder för att få nya idéer och inspiration.

Inga kommentarer: