onsdag 28 mars 2012

I kameraväskan: Telezoomen

Tänkte fortsätta berätta lite om utrustningen jag har i kameraväskan. När jag började fotografera med digital systemkamera skaffade jag rätt snabbt en telezoom, en 70-300mm. Kom aldrig riktigt överens med denna och sålde den rätt snabbt och körde sedan länge med högst 85 mm brännvidd. Detta fram till i somras när jag bestämde mig för att åter ge telezoomen en chans och skaffade en betydligt vassare - AF-S NIKKOR 70-200mm f2,8 VRII.



Äntligen gick det komma överens med ett teleobjektiv och denna sitter allt som oftast på en av mina kameror under de flesta fotograferingar, framförallt bröllop och olika porträttuppdrag.

Objektivet är det enda i min kameraväska som har bildstabilisering och det fungerar riktigt bra tycker jag - speciellt i mörkare miljöer som inne i kyrkor exempelvis.

Bilden på objektivet fick bli en liten övning i produktfotografering för att ha något att visa i detta inlägg.

4 kommentarer:

Patric Arvidsson sa...

Vilka hus använder du nuförtiden? Blir det en D800E snart eller? Själv kör jag D7000 för både foto och film vilket intesserar mig mycket! Håller på att bygga upp utrustningsväskans innehåll med allt som behövs för att kunna filma med en HDDSLR och det blir ju lite prylar...

Mikael sa...

Tjena Patric! Idag kör jag med D700 och D300 men det är en D4 på ingång. Det blir första kameran med filmmöjligheter för mig och det ska bli spännande att prova lite. D7000 verkar vara en fin kamera!

Mats Almöf sa...

Hej Mikael!
Vet inte hur jag hamnade här men men, här är jag!

Bara ett råd ang. hus; Skippa D4:an och kör D800 om du skall byta. D4 är extremt tung och klumpig och låter mera. Det kommer att få lååååånga armar om du kör D4 :-)) Dessutom som filmkamera suger en spegelreflex!
Ju mindre grejer du har desto mer kan du fokusera på bilden tycker jag. En D700 samt en D800 låter som ett bra team.
Ha de gott/Mats

Mikael sa...

Hej Mats,
Välkommen!

D4:an har anlänt i min ägo nu och jag är mycket nöjd så här långt. Tyngden stör mig inte och den passar mina uppdrag bättre än D800.

Allt gott!
Mikael