fredag 12 februari 2010

Ihålig bokeh

Jag fortsätter med bokeh-temat lite till, hoppas ni inte tröttnar. Innan jag visar hur kunskapen om bokeh kan komma till användning ska jag visa ett ytterligare utseende på hur bokeh´n kan se ut. De varianter jag visat tidigare har varit solida - runda eller flerkantiga, se här

Den här varianten är ihålig - ringformad,



Effekten får jag fram med vanlig oskärpa, precis som tidigare, men denna gång har jag använt ett spegelteleobjektiv. Det är ett objektiv som använder sig av speglar i stället för linser för att åstadkomma ordentlig brännvidd utan att objektivet behöver bli så långt. Ljuset studsar på speglar ett par gånger inne i objektivet. Detta är vanligt förekommande på teleskop.



Effekten blir rätt frän med sådant objektiv när det gäller bokeh

Inga kommentarer: