torsdag 10 september 2009

Snabb jämförelse

Idag när jag fotade ett hus åt Storsjömäklarna fick jag för mig att kolla hur det skulle se ut om jag använde en enklare kamera till motsvarande bilder.

Nedan utsnitt ur bild från huset är en jämförelse mellan en Canon S5 (tv), inställd på automatiskt läge, och min Nikon D700 (th) med 14-24mm objektivet.



Testet är inte speciellt seriöst utan det var mest kul att kolla skillnaden. Att jag körde Canon-kameran på full automatik och blixt beror dels på att jag inte kan med den och dels för att många mäklarbilder jag ser tycks vara tagna på just det sättet.

När man använder blixt direkt på kameran vid denna typ av fotografering får man rätt stygga skuggor (se ljuskronan) och bilden ser riktigt platt ut.
Skillnad på kamera och kamera är förstås stor när det gäller bitar som färgåtergivning, dynamiskt omfång och kontrast.

Inga kommentarer: